Wednesday, June 30, 2010

Sagon

Durian punya pasal, sanggup kurajinkan diri ke dapur semata-mata nak buat sagon biarpun tak ada stok tepung sagu atau 'tepung saguk' sebutan Sarawaknya...hehe. Nasib baiklah ada tepung beras dan sedikit kelapa parut..bolehlah buat sket2...redah jer...anak2 tak makan, hubby pun tak reti makan durian dgn sagon ni...tapi kalau kat kampung, mak mesti buat sagon berbalang2 byknya sb dia tau dyg tak boleh makan durian kalau tak ada sagon...pelik kan...hehe.


Alhamdulillah...dapat gak buat sagon sendiri. Biasanya suruh mak poskan. Nak buat sendiri, kena ada 'mood' dulu tapi kalau dah dpt durian depan mata, rajin tak rajin kena rajin gak...hehe. Sebenarnya, tak susah pun nak buat sagon. Hanya perlukan kelapa parut, tepung dan sedikit garam. Lepas goreng, bolehlah nak add gula jika suka dan makan gitu2 jer...tapi pastikan sagon tu betul2 rangup, barulah sedap rasanya.

Resepi sagon ni ikut versi sendiri jer. Sangat mudah dan sedap! Nak ikut resepi ni pun boleh. Bahan-bahan boleh adjust ikut keperluan serta citarasa sendiri.

Bahan-bahan :
  • 3 cawan kelapa parut
  • 1 1/4 cawan tepung beras / tepung sagu
  • sedikit garam
  • gula halus
Cara-cara : Satukan tepung bersama kelapa parut dan garam di dlm kuali. Pastikan ketiga2 bahan ini digaul2kan terlebih dahulu. Setelah itu, gorenglah tanpa minyak hingga garing dan berderai. Gunakan api kecil sahaja. Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu dan campurkan dgn gula jika suka.
 

6 comments:

Aimi A.Z said...

Owh, memang orang makan sagon dengan durian ye? patutlah sekarang banyak jual sagon. hm, nak try la. thanks 4 the resipi. :P

♥LOVE2COOK♥ said...

Hi my dearie KakDayang, hru doing??? Missed U soooooooooooooooo much!!! ;)

I visited U few days back but unable to comment due to bad internet connection. Came n left as silent reader. Uwaaaa! :(

Checked all ur latest recipes...aduiiiii~ gerammmm !

~~zAnAfAhMi~~ said...

salam Dayang....akak folow ye.
senang rupanya wat sagon ni, kecik2 dulu selalu makan tp tak penah ambik tau resepinya. dah tua2 ni baru teringin buat sebab anak akak baru kenal sagon, itu pun masa dok kampung hubby di Kelantan..

dayang_jack said...

@Aimi A.Z

u're welcome...belom cube belom tau..bl dh cube mesti nk selalu...hehe...oic, x pasti lah pulak psl jualn sagon tu sb kte biase buat jer...hehe

dayang_jack said...

@♥LOVE2COOK♥

huhu...kesiannyaaaa...silent reader jer...hmmm, wht to do kan Love??..yg penting, dpt gak jenguk sini...tq so much...miss u a lot...have a nice day!

dayang_jack said...

@~~zAnAfAhMi~~

w'salam kak..tq sudi singgah. hehe..sagon ni mmg dh bese dimakan dgn durian...sedap sgt..akak cube ler nanti eh...bak kata org..belom cube belom tau...hehe tq