Saturday, April 17, 2010

Siakap Sup Berlengkuas


Dah banyak hari asyik masak hidangan berempah, bergoreng dan berkicap. Hari ni buat yang bersup pulak.  Ikan siakap ni biasanya dimasak sweet sour. Sedap tuu...tapi masak sup yg ada lengkuas dan serai ni lagilah sedap. Bertambah2 nasik dibuatnya...hehe. Tak percaya, cubalah sendiri.

Cara nak memasaknya pun mudah jer sb tak byk pakai bahan. Nak buat lagilah lepas ni sb ada seekor lagi yg sedang menunggu giliran...hehe.

Mana si makyung sorang ni??...meh la makan...dari td dok ulang alik ke dapur kita ni...cian dia...lapar ekk??...hehe :P

Siakap Sup Berlengkuas

Bahan-bahan :
  • 1 ekor siakap XL (dibersihkan)
  • 3 cawan air
  • 3 ulas bawang putih (diketuk)
  • 5-6 biji cili api (diketuk)
  • 2 biji tomato (dibelah 4)
  • 2 batang serai (diketuk)
  • 1 inci lengkuas (dihiris/diketuk))
  • 1/2 inci halia (dihiris/diketuk)
  • sedikit garam
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 2 biji limau nipis (diambil jusnya)
  • 1/2 sudu makan tepung jagung (dibancuh dgn sedikit air)
  • sedikit hirisan daun sup
Cara-cara :
  1. Didihkan air di dlm kuali besar. Masukkan serai, bawang, lengkuas dan halia. Biarkan ia mendidih seketika.
  2. Masukkan sos tiram. Kacau perlahan. Kemudian barulah dimasukkan ikan, cili api, sedikit daun sup dan garam secukup rasa.
  3. Setelah ikan hampir masak, masukkan jus limau dan bancuhan tepung jagung. Kacau rata2. Akhir sekali masukkan tomato. 
  4. Setelah masak, taburkan lebihan daun sup. Hidangkan panas2.

4 comments:

Datin El said...

salam dayang..kalau dapat ratah sup ikan mmg terangkat..sedapnye.

dayang_jack said...

w'salam...mmg btl tu datin...tak cukup makan sekor tu...hehe

Yana said...

Slm Dayang, Yana dah try buat sup ikan nie..mmg terangkat u!! seisi rumah suka....TQVM...bertambah mkn..Yana mintak izin nak copy resepi nie yer...kalau sudi, singgah ler kat dapur Yana yang xseberapa nie....hehehe.....

dayang_jack said...

@Yana

salam...tq yana atas kesudian mencube resepi sup ikan ni...dyg pun dh lm x buat...tp sup ni mmg best!..thanks yer.