Sunday, March 14, 2010

Mini Pizza Bersosej



Piza yg comel2 ni amat sesuailah utk budak2 sb bahan2 toppingnya ringkas jer. Mak bapak budak pun boleh gak....hehe. Alhamdulillah, anak2 dyg sukakan piza stail gini. Buat dalam 12 keping tak sampai satu hari dah habis. Dalam bulan ni jer dah 3 kali buat atas permintaan budak2 ni.

Baru-baru ni dyg dah kehabisan tepung roti. Maka, dyg guna tepung gandum sebagai ganti sb tak nak  menghampakan permintaan anak2. Alhamdulillah, yis pun elok, maka, hasilnya pun bagus. Gebu dan lembut jer piza ni walaupun dah sejuk.


Inilah resepinya mengikut stail dan citarasa sendiri. Sesuailah utk hidangan sarapan pagi atau bila2 masa shj.

Bahan-bahan : (10-12 keping)

Untuk doh :
  • 250 g tepung roti / tepung gandum
  • 2 sb susu tepung
  • 1 1/2  sk yis mauripan
  • 160 ml air suam
  • 1 sk garam halus
  • 1 sb butter
  • 1 1/2 sk pelembut doh / dough softener
  • 2 sb gula
Topping :
  • sosej
  • sos tomato
  • mayonis
  • keju parut
  • sos cili
  • sedikit oregano / Italian herbs 
Cara-cara :
  1. Satukan yis bersama air dan gula. Rendamkan sebentar sehingga berbuih.
  2. Satukan kesemua bahan selebihnya di dalam bekas dan ratakan.
  3. Kemudian satukan langkah 1 dan 2. Uli sehingga menjadi doh yg licin dan elastik.
  4. Perapkan doh di dlm bekas yg bertutup dgn kain lembab selama 1 jam.
  5. Keluarkan doh dan tumbuk2kan sedikit utk mengeluarkan angin dan uli lagi.
  6. Bahagikan doh kepada beberapa bahagian dan canaikan bulat.
  7. Sediakan tin/dulang pembakar yg sudah digriskan dgn mentega/minyak zaitun. 
  8. Susunkan doh di atas dulang tadi. Cucuk2kan doh dgn garpu. Biarkan doh naik sebentar selama lebih kurang 20 minit.
  9. Panaskan oven pd suhu 180C. Bakar doh selama 5-7 minit.
  10. Keluarkan doh dari oven. Sapukan permukaan kulit piza dgn sos tomato, diikuti mayonis, sosej, keju parut dan oregano. Bakar lagi selama 10-15 minit.
  11. Hidangkan dgn sos cili dan mayonis.

2 comments:

fuzidss said...

Dayang, saya ni dok mencari tepung roti tak jumpa2 .. aduhhhh...

dayang_jack said...

>>kat pasaraya mmg susah nak carik tp kalo kat kedai Bagus atau kedai perkakas kek ade ler....