Saturday, February 06, 2010

Cheese Cake


Dah lama simpan resepi cheesecake ni. Agak2 dalam 5-6 tahunlah. Tak pasti pulak ambik dari mana sb main tulis jer kat dlm buku contengan. Baru-baru ni teruja nak buat pasal resepinya pun taklah rumit sgt. Stok keju pun masih ada lagi dalam 270 g gitu. Memandangkan dlm resepi tu, guna 500 g krim kejunya, dyg buatlah stkt 1/2 adunan manakala tepung kastardnya pulak dyg cuma guna 70 g jer. Hasilnya, memang lembut. Cuma bahan dasar kek ni kalau ikut resepi, guna sponge cake, tapi dyg hanya guna biskut marie + mentega shj. Tetap sedap. Terima kasih kepada penyumbang resepi tersebut.


Di sini dyg sertakan resepinya utk dikongsikan bersama.

Bahan-bahan :

Bahan A :
Kek span vanilla
ATAU
500 g biskut marie (dihancurkan)
200 g mentega (dicairkan)

Cara-cara : Gaulkan biskut marie bersama mentega dan mampatkan di dlm loyang kek. Sejukkan dulu ke dlm peti sejuk supaya ia keras sedikit.

Bahan B :
  • 500 g krim keju
  • 250 g gula halus
  • 200 g krim putar (dipukul hingga gebu)
  • 200 g tepung kastard (dibancuh dgn 100 ml air)
  • 1 biji lemon (ambil jusnya)
  • 6 biji telur (DJ guna gred B)
Cara-cara :
  1. Pukul krim keju dgn gula hingga kembang.
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji
  3. Masukkan bancuhan tepung kastard dan pukul sebati.
  4. Masukkan jus lemon. Kacau rata-rata.
  5. Masukkan krim putar dan kacau sebati.
  6. Tuangkan adunan di atas dasar kek span atau biskut marie tadi.
  7. Bakar secara water bath / steam bath selama 1 1/2 jam pd suhu 150 C.
***proses water bath/steam bath ialah membakar dgn meletakkan bekas yang berisi adunan kek di dlm dulang pembakar yang mengandungi air panas di dalamnya.

8 comments:

HaSue said...

Lamak dah rasa sik molah ciskek eh..nampak gebu jak kek ktk ya

♥LOVE2COOK♥ said...

OMG, tempting tempting! hehehe...:)

MamaFaMi said...

Andainya dapat menikmati kek keju enak ni, bertambah-tambah gebulah badan ku ini... hihhi...

indahhouse said...

salam kak dayang,
kalaulah saya dapat merasa cheesecake tu. sedapnya...

dayang_jack said...

>>HaSue : kamek pun dh lamak juak sik molah...tok pun nunggu rajin jak...hehe...tq Sue

dayang_jack said...

>>Love : tq Love...mmg sedap tau...hehe...

dayang_jack said...

>>MamaFami : Gebu tu yang bestttt!!...hehe...

dayang_jack said...

>>indahhouse : w'salam...meh la akak tolong suapkan sket...nak bg byk x cukup lak....hehe