Thursday, November 12, 2009

Sambal Tomyam Udang

Salam....

huhu...ada gak yang sudi nk shium pipi kita yg dah hampir dimakan usia ni...sapalah agaknya yer???...ahaks...katanya bau lavender...pulak??? bukan bau roses ker??? ekeke.....apa2 sajalah, asalkan wangi, betul x???....hishh!! :D

Hari ni seperti biasa, masak lauk ayam utk anak2...buat kari ayam, mana tau lepas ni terbuat roti jala lak...tu pun kalau rajin lah kan...tapi yang tak syoknya hubby outstation lagi. Kali ni ke Kelantan pulak selama 2 hari. Rasa cam tak bestlah nak buat roti jala time dia tak ada. Posponlah...

Oklah, semalam buat sambal tomyam udang. Pernah dengar tak??? Bukan sup tomyam tau...tapi ni sambal guna perencah tomyam...entah apa2 kan...hehe. Tapi boleh tahan gak rasanya pekena dgn nasi putih....mmg mabeles!!!....ehem...ikut selera katakan....

Haa, ni dia kiub tomyam yg dyg guna utk buat sambal udang. Cukup rasa. Tak perlu lagi nak guna limau nipis atau air asam jawa. Tak boleh nak cerita panjang lebar. Tapi kalau nak tau rasanya mcm mana, kenalah cuba sendiri, ok??....hehe

Sambal Tomyam Udang
Bahan-bahan :
  • 400 g udang basah (dibersihkan)
  • 1 kiub tomyam Knorr
  • 1 sudu makan sos tiram
  • 1 sudu makan sos cili
  • garam dan gula secukup rasa
  • 1 biji cili merah (dihiris)
  • 1 labu bawang besar (dimayang)
  • 2-3 sudu besar cili kisar (boleh tambah/kurang)
  • cili api - optional
Bahan-bahan mesin :
  • 1 batang serai
  • 1/2 inci halia
  • 1 cm lengkuas
  • 5 biji bawang merah
Cara-cara :
  1. Tumis bahan2 mesin dan cili kisar hingga garing.
  2. Masukkan kiub tomyam, sos tiram dan sedikit air. Tumis lagi hingga pecah minyak.
  3. Masukkan udang dan cili merah & cili api. Kacau rata.
  4. Perasakan dgn garam dan gula. (boleh tambah air jika perlu)
  5. Akhir sekali masukkan bawang besar.
  6. Hidangkan setelah masak.

Lately, jarang makan udang sb ssh nak carik yg besar2. Bila dah kepingin sgt, belilah juga dlm 2 kilo gitu. Dapat yang halus milus...huhu...jadilah tu dp tak dapat langsung....

6 comments:

LOVE2COOK said...

Okey, recipe masuk listttt! Hihihi, akak always got new recipes for us to try as well! Tenkiu so much! ;)

dayang_jack said...

u're welcome, Love. :)

zai@umiaiman said...

wah ader resepi udang terbaru ler..leh2 cuba nehh..

.mazLyna. said...

wah...
cam bau wangi jer rs lauk 2 t...
leh try..

dayang_jack said...

zai, selamat mencube yer. mmg sedap tau... :)

dayang_jack said...

maz, thanks maz krn sudi singgah. hihik...udg kene pakai perfume byk2 sb tu wangi..huhu