Tuesday, October 20, 2009

Kek Marie Kukus

Salam....
Betapa payahnya nak masuk ke rumah sendiri apatah lagi nak masuk rumah org lain...betul2 traffic jam lah kat alam siber hari ini....huhu. Apa2pun terima kasihlah kpd yg tlh sudi tinggalkan jejak kat sini yer...yang berebut2 dan gaduh2 pasal ayam 3 ketui tu, sudah2lah tuu,..don't worry, resepi dah diberi, nanti buatlah sendiri....hehe...aik, tersengeh lak si mek Lina tuu.. :D

Ok, baru2 ni dyg buat lagi projek mengukus kek..kalau tak silap 2 hari lepaslah kot...baru sempat nak tayang kat sini. Mintak maaflah sekali lagi sekiranya gambar2 ni kurang jelas atau kabur, atau cerah sgt ke, tak pastilah kan...sb dyg pun x dpt nk fokus sgt dgn gambar2 yg ada ni memandang skrin laptop ni kecik sgt. Apa2pun, dyg bersyukur dan berterima kasih kat hubby sebab sudi meminjamkan lappie ini utk dyg blogging....

Buat pengetahuan semua, kek ni dimasak dgn menggunakan loyang 7" x 7". Jadi, taklah besar sgt. Cukup utk makan satu famili esp si princess tu. Siap bekal ke sekolah lagi tu semata2 nak jamu kawan2 dia...hehe.

Kali ni dyg guna biskut coklat marie utk dilapiskan pd kek. Tukar selera lah pulak, kan...sb biasa buat yang adunannya bewarna coklat. Tapi kali ni buat adunan putih supaya nampaklah lapisan biskut tu, betul tak??..hihik. Memang sedap lebih2 lagi ada campuran horlicks.

Inilah biskut coklat marie yang dyg gunakan utk buat kek kukus ni.

Kek Marie Kukus

bahan-bahan :
  • 115 gm / 3/4 cawan tepung gandum (diayak)
  • 150 gm biskut marie (@ secukupnya)
  • 4 biji telur A
  • 220 gm marjerin
  • 4 sudu besar horlicks
  • 1/4 cawan @ 4 sudu besar susu pekat manis
  • 1/4 cawan @ 4 sudu besar Seri Kaya
  • 1 sk esen vanilla
  • 100 gm / 1/2 cawan gula halus
Cara-cara :
  1. Sediakan pengukus. Didihkan air. Griskan loyang dgn mentega dan taburkan sedikit tepung.
  2. Pukul telur bersama bersama gula hingga kembang dan gebu.
  3. Pukul marjerin bersama susu pekat hingga berkrim.
  4. Satukan no 2 dan no 3. Kacau sebati (guna kelajuan minima)
  5. Masukkan seri kaya dan kacau lagi.
  6. Masukkan horlicks diikuti dgn tepung. Sebatikan.
  7. Akhir sekali masukkan esen vanilla. Sebatikan adunan.
  8. Sendukkan adunan (3-4 senduk) ke dalam loyang. Ratakan dan susunkan biskut marie di atasnya (JANGAN DITEKAN BISKUT MARIE ITU - nanti kek akan jadi ombak besar/tsunami...heheh). Tutupkan dgn kertas foil dan kukus hingga masak. Buatlah lapis demi lapis sehingga habis.

Selamat Mencuba!

O ya sebelum terlupa, ada juga emel yg sempat dyg baca tapi tak sempat nak balas. Kebanyakannya ialah ttg kek2 kukus. Ada yang meminta dyg utk menulis resepi kek lapis kukus yang belum ada lagi resepinya kat siber setakat ni. InsyaAllah, resepinya mmg ada, cuma x ada gambar je lah. Nanti dyg akan tuliskan resepinya yer. Thanks juga kpd yg telah mencuba resepi kek coklat kukus III baru2 ni dan kalau tak keberatan, hantarlah reportnya ke MYR yer utk dikongsikan bersama pembaca yg lain. Tq.

12 comments:

sunkist said...

thanks jugak untuk hubby dayang kasi pinjam lappy dia.. kalau tak nanti tak dapet la nk nengok masakan2 dayang.. sunyi dunia masakan hehe :)

Fiza Nordin said...

ooo yg coklat tu biskut ye...klu kak dayang tak gtau mati2lah ingatkan adunan warna coklat...dah kene kukus tu,biskut tu jadi lembutlah ye...besh gak nih!

Sheila said...

mmg best kek2 lapis ni bebagai paten n warna memberikan lagi keiginan nak mkn ye tak..

dayang_jack said...

sunkist : hehe...xde geng pun x meriah gak umah dyg ni..hihik...

dayang_jack said...

fiza : a'ah..tu biskut coklat utk wat lapisannya...dh kene steam jd lembutlah..hehe

dayang_jack said...

sheila : btl tu...bdk2lah cepat tgoda tgk kek ni...kek simple je ni tp sedap kalo ikut taste akak ni...hihi

nurindah said...

Salam kak dayang,
Arini singgah sini. saya silent reader. segan nak komen, tapi nak komen jugak...hihi

Nampak sedap kek tu kak. Tingin nak rasa...

sehati sejiwa said...

salam perkenalan...sedap2 lak masakn kat sini..lebih2 lagi kek kukus! yummy..saya dah cuba beberapa resepi kat sini..memang sedap tahnk u kak dayang!!

dayang_jack said...

nurindah : wlkslm...apalah nk segan lak...xpe, komen je ape2..heheh..nk lepak di sini pun boleh...patutlah terasa berat sgt langsir ni..ade org menyorok rupa2nya...hahaha!...meh la sini..kte makan kek yer....

dayang_jack said...

sehati sejiwa : u're welcome...trm ksh krn sudi mencuba resepi akak...jangan serik yer... :)

Anonymous said...

dayang,pasal tsunami terjadi jg wpun x dtekan?

dayang_jack said...

kek tu jd tsunami kemungkinan lapisan adunannya tak masak sekata sebelum dilapiskan dgn adunan seterusnya. Akibatnya, kek jd berombak. tq yer krn sudi mencuba.