Wednesday, July 29, 2009

Kerabu Sotong

Satu lagi menu menarik tertarik hari ni. Betul2 menggoda dan makan pun bertambah2. Memang takleh nak gambarkan macam mana keenakan kerabu sotong ni. Ini pun dalam versi sendiri tau.

Sebelum ni, selalu gak makan masakan ni kat kedai. Tapi sekarang ni dah xda. Hubby suruh buat sendiri. Lagi jimat kos. Lagipun kita boleh adjust sendiri.


Bahan-bahan :
  • 3 ekor sotong saiz L/XL (direbus sebentar dan kemudian dihiris)
  • 2 sudu makan sos cili
  • 1 sudu makan sos tomato
  • 2 sudu makan jus limau kasturi/limau nipis/lemon
  • gula dan garam secukupnya
  • 1 sudu makan sos cili Thai (kalau xde, boleh ganti dgn sedikit cuka makan)
  • bahan2 hirisan :cili padi, serai, tomato, kacang panjang, bunga kantan, epal, kapsikum, cili merah, daun ketumbar
Cara-cara : Gaulkan kesemua bahan di atas dan sedia dihidangkan bersama nasi panas.

***sotong jgn direbus terlalu lama. cukup sekadar 1 minit shj. tetapi pastikan air dididihkan terlebih dahulu sebelum memasukkan sotong.

5 comments:

blogresipi said...

Aduuu sedapnye kerabu sotong!!! besar2 plak sotong nye tuh... huhu

Nor said...

waduhhh buk, tergoda nyer akak dgn kerabu sotong!! hehe mana resipi?? cpt2.. nak masuk list nih :)

Nor said...

heheh sori, tak nampak resipi kes ketergodaan dgn kerabu hehe.. ampunn :)

dayang_jack said...

blogresipi : mmg sedap, lebih2 lg dgn nasik panas...jom makan!

dayang_jack said...

k.Nor : adehh,..dyg pun tpinga2 kot2 resepi x kuar...heheh...buat tau..mmg sedap meleleh dh nih...