Tuesday, April 07, 2009

Umai Udang

Projek udang lepas sotong....kali ni buat umai pulak. O ya, sebelum tu, ni nak cerita serba sedikit ttg the origin of umai. Sebenarnya, ada banyak makna di sebalik perkataan 'umai' atau 'umay' bg sebutan masyarakat Sarawak. Dlm bhs Jepun, contohnya 'umai' if i'm not mistaken bermaksud 'skill', 'clever' atau 'kemahiran'. In food references pulak bermaksud 'sedap', 'delicious' atau 'yummy'. In conclusion, umai bermaksud 'sedap' atau 'lazat'. Bagi kaum Melanau di Bumi Kenyalang, umai merupakan makanan traditional bg kaum2 nelayan selepas penat lelah menangkap ikan, khususnya utk makan tengahari. Bahan-bahannya yang paling utama ialah terdiri dp ikan (thin sliced), jus limau, bawang, dan cili. Ikan yang paling popular ialah ikan merah, ikan pirang dsb. Caranya mudah shj. Ikan yg tlh dihiris nipis2 itu diperah dgn lemon/limau dan diperap bersama bawang dsb. Ikan akan masak sendiri dan tak perlu dimasak atas dapur. Memang sedap dan tak hanyir.

Sesiapa yg belum pernah lagi mencuba masakan umai ni, cubalah sekali sekala. Selain dp ikan, sotong dan udang pun amat sesuai dimasak cara umai. Dulu, kali pertama dayang diperkenalkan masakan umai oleh bapa & bapa saudara. Pada mulanya dayang tak confident boleh makan ke tak. Yalah, seumur hidup tak pernah makan ikan mentah mcm ni, apatah lagi udang...eeee, tak sanggup rasanya. Tapi, setelah melihat kakak makan umai siap main ratah lagi tu, terasa nak juga cuba. Finally, dayang cuba. YUMMY!!!!!...that was my first word...terus fall in love. Rasanya lebih kurang kerabu udang. Takde bau hanyir langsung. Memang best!!

Udang ni kena hiris dulu sebelum diperap. Nak hiris memanjang pun boleh. Ikut suka.

Ni pulak bahan2 segala bagai utk memasak udang. Ehem, ni versi dayang tau...tapi x lari dp masakan umai.

Haa, ..tu diaa....dah siap. Oopps!...jangan makan dulu. Perap lbh kurang 1 jam kat dlm peti sejuk,...barulah btl2 masak.

Bahan-bahan ( 1-2 orang )

* 5 ekor udang saiz L (dibuang kulit, dicuci dan dihiris)
* 3 ulas bawang merah*
* 2 ulas bawang putih*
* 1 inci halia*
* 1/2 inci belacan*
* 1 biji cili merah*
* 1 biji bawang besar (dimayang)
* 3 biji cili api (dihiris) - optional
* 1 sudu mkn kacang tanah (yg tlh digoreng dan dikisar)
* 1 sudu makan cuka
* 5 biji limau kasturi (ambil jusnya)
* sedikit garam dan gula
* utk hiasan(jika suka) : daun kunyit, daun sup, daun ketumbar, hirisan serai.

Cara-cara :
  1. Perapkan udang bersama perahan limau dan garam di dlm satu bekas/mangkuk dan biarkan seketika.
  2. Tumbuk bahan yg bertanda * hingga lumat. (cili merah boleh ditumbuk atau dihiris shj)
  3. Masukkan bahan * dan kesemua bahan yg selebihnya ke dlm bekas/mangkuk perapan udang td. Gaul sampai sebati.
  4. Perapkan di dlm peti sejuk sekurang2nya 1 jam ( udang tersebut akan masak sendiri setelah dicampurkan dgn bahan2 td)
  5. Hidangkan dgn nasi panas. Memang sedap.

3 comments:

dalila said...

tak hanyir ke udang mkn mentah ek?

dayang_jack said...

umai ni x hanyir berbanding dimasak cara biasa. udg tu sbnarnya dah masak bila diperah limau. malah, baunya pun harum dgn sentuhan daun ketumbar. Cubalah sekali. :)

Allie said...

nyaman nar juak rupa umai ya... lamak sik molah..